Parkeerpalen
Parkeerpalen, of liever anti-parkeerpalen mogen niet zomaar onbeperkt door iedereen die er zin in heeft in openbare ruimten geplaatst worden.
Parkeerpalen hebben enkele voordelen. Door het plaatsen van een anti-parkeerpaal is minder controle nodig, dan wanneer er een verboden te parkeren bord geplaatst wordt. Ze verhogen de verkeersveiligheid en leefbaarheid van het gebied. Bovendien is een paaltje goedkoper dan een structurele herinrichting.
Nadelen echter zijn er ook. Ten eerste zijn de paaltjes vaak lelijk en relatief duur. Ze zijn een obstakel voor zwakkere weggebruikers, zoals mensen in een rolstoel of slechtzienden. En ze verhogen de kans op aanrijdingsschade. Daarom wordt per situatie bepaald of er een paal geplaatst mag worden.
Soorten parkeerpalen
In Nederland zijn er verschillende anti-parkeerpalen te krijgen. Denk hierbij aan de rode paaltjes met reflecterende banden. Deze zijn in een uitneembare variant, inklapbaar of in een vaste uitvoering te krijgen. Gemeenten gebruiken ook vaak een houten of kunststof paal met diamantvormige kop om foutparkeren te voorkomen. Deze hebben ook een reflecterende strip om ze extra opvallend te maken. Er zijn parkeerbeugels, die nogal eens op privé parkeerterreinen geplaatst worden en anti-parkeerpiramiden, al dan niet reflecterend. Een meer historisch paaltje is het bekende Amsterdammertje. Op je eigen grond kun je doen wat je wilt, maar op openbare grond, is het de gemeente die bepaald of het plaatsen van parkeerpalen opweegt tegen de nadelen.
Waar mogen de paaltjes staan?
Palen die verkeer tegen moeten houden zie je nu veel op fietspaden, en wandelpaden. Ook worden ze nog wel eens ingezet om wegversmallingen en wegverhogingen extra te markeren. Maar het meest worden ze ingezet om fout parkeren tegen te gaan. Gemeenten besluiten zelf waar ze parkeerpalen plaatsen. Burgers mogen een verzoek indienen voor een anti-parkeerregeling. Of deze ingewilligd wordt zal afhangen van de analyse van de voor- en nadelen van het gebied.